Om att skriva

En av de mest spännande sakerna med att jobba med content och affiliatemarknadsföring är att ämnena är så extremt varierade. Det gäller att vara nyfiken och villig att lära sig nya saker, saker som man tidigare kanske inte ens tänkt på. När jag säger varierade så menar jag det verkligen. Ena dagen sitter man och skriver om baddräkter från 1800-talet, nästa handlar det om kretskort och dagen efter det ska man försöka få folk att inse fördelen med en ny garageport från Sandöporten. Det gör att man blir mer och mer allmänbildad samtidigt som man inser hur lite man faktiskt vet. Content och affiliate är definitivt inget för den som helt har snöat in på ett enda ämne, som knyppling. Det krävs ett extremt öppet sinne för att kunna klara av det.
En annan sak som man inte får drabbas av när det gäller content är skrivkramp. Det är helt enkelt en lyx som någon som skriver content inte kan kosta på sig (liksom ej heller någon som skriver mot deadlines, som journalister och en del författare). Skrivkramp har man råd med först när man är en väl etablerad författare som inte måste få klart en bok till det eller det datumet för att ha råd att betala hyran.

Men skrivkramp är något som är högst verkligt och det gäller därför att hitta på olika knep för att ta sig förbi den. Neil Gaiman, känd författare, har berättat om hur han gör, och jag har i mångt och mycket anammat hans metod. För det första ska man ha flera olika saker på gång samtidigt. Om ämne 1 är jobbigt, skriv om ämne 2 ett tag. För det andra, även om orden inte vill komma skriv ändå. Även om du tycker det är uselt. Dagen efter kommer du att se att oj, det var visst inte så dåligt ändå.

Comments are closed.